Ülkemizin ilk demiryolu 1856 yılında bir İngiliz şirketine yapım ve işletme imtiyazı verilen ve 1860 yılında bir bölümü tamamlanan İzmir - Aydın demiryoludur.
Bu ilk ve halen kullanılmakta olan demiryolu üzerinde İzmir'e 88 km uzaklıkta Çamlık İstasyonu bulunur. 1890 yılında inşa edilmiş bu asırlık istasyonda 1991 tarihinde Çamlık Buharlı Lokomotif Müzesi açılmıştır.
Müze, 160 dönüm arazi üzerine kurulmuş ve İzmir'in Selçuk İlçesine 7 km uzaklıkta bulunuyor. Müzede Alman, İngiliz, Fransız, İsveç, Amerikan ve Çekoslovak yapımı kömürlü lokomotifler ile dünyada iki tane kalmış İngiliz yapımı odunlu lokomotifler sergileniyor.
Müzede, buharlı lokomotifler dışında tarihi yük ve yolcu vagonları da sergileniyor. Makinist ve ateşçinin çalıştığı o heyecan verici mekana çıkmak, yanan ocağın sıcaklığını, buhar makinesinin gürültücü gücünü, arkasından sürüklediği vagonların yükünü hayal etmek, tekerleklerin ritmini düşlemek, yolcu vagonlarının lüks ve konforlu kompartımanlarına girmek, koltuklarına oturmak bir zamanlar buharlı lokomotiflerin çektiği kara trenlerde yolculuk yapmış olanlara çoşkulu bir nostalji yaşatıyor.
Demiryollarında kullanılan araç gereç ve malzemeler, kantarlar, manyetolu telefonlar, makinelere su ikmal eden kuleler, fenerler, motorlu dekoviller ve vinç, kar küreme, ray döşeme gibi işlerde kullanılan çeşitli büyük makineler de meraklısı için sergileniyor.
Atatürk'ün yurt içi seyahatlerinde kullandığı vagon |
Yolcu vagonlarının içinden çektiğim ayrıntı fotoğraflarından düzenlenmiş yukarıdaki kolajda yolculuğu rahat ve konforlu hale getirmek üzere incelikle düşünülmüş bir çok detay görülüyor.
Elbette garibanların bindiği 2. ve 3. mevki vagonlarında bu konfor yoktu. Ancak sıkışık da olsa, rahatsız da olsa uzakları yakın eden bu ucuz ve zamanının en hızlı ulaşım araçlarını unutmamalı...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder