9 Temmuz 2010 Cuma

Konstantin - Eleni Kilisesi







Ürgüp Mustafapaşa Beldesinde yer alan kilise, 1729 yılında ibadete açılmış. Halkın çoğunluğunu oluşturan Ortodoks Rumlar 1923 den sonra mübadele ile yurtlarından koparılıp yaban ellere (Yunanistan) gönderilince yerlerine Yunanistan'dan getirilen Müslüman Türkler yerleştirilmiş.
Asıl adı Sinasos olan Mustafapaşa'daki Konstantin-Eleni kilisesi ziyarete açık ve sağlam durumdadır. 2010 yılı haziran ayında Patrik Bartholomeos'un yönettiği büyük bir ortodoks ayini yapılmıştır.

Kapısındaki kitabesinde kilisenin ağzından yazılmış şekilde şu ifadeler yer alır:

Putperestlerin takipcisi, pek mukaddes kırallar mümin Konstantin ve Eleni’nin mabediyim. Sultan Ahmet zamanında kısmen inşa edildim. Sultan Abdülmecid zamanında da gerektiği gibi süslendim. Meşhur Pasios’un başrahipliği zamanında ise Sinososlular cemaatinin mücadele ve harcamaları ile temellerden inşa edildim 1729’da. 1850’de ise tamir edildim.

Günümüzde Küçük Asya Araştırmaları Merkezi’nde bulunan, 6-16 Mart 1849 tarihli, o zaman Sinasos’un idari açıdan bağlı bulunduğu Gülşehir (Aravissos) Kadısı İsmail Bey’e gönderilen bir fermanda kilisenin, ilk kurulduğu dönemdeki görüntüsünün korunması şartıyla onarımına izin verildiği belirtilmiş ve onarım sırasında denetlenmesini emredilmiştir.

Ayrıntılar için: http://www.edebiyatdergisi.hacettepe.edu.tr/index.php/EFD/article/viewFile/591/420

1 yorum:

  1. Yine babanı kızdıracak sözler etmişsin.
    Bu resimlere bakınca oraları daha çok gezip görmek istedim.
    Çok güzel eline sağlık.

    YanıtlaSil